Fra idé til produkt!

November 25, 2016

Det har vært (og er fortsatt) en spennende tålmodighetsprøve dette her. Ting tar alltid så mye mer tid enn man tror! Og det er vanskelig å beregne både tiden og budsjettet. 

Men nå er vi et godt stykke på vei - med prosjektet; Organized.no

Og lanseringen er i dag - på selveste Black Friday!

 


Hvorfor gjør vi dette? 

Hvorfor starter Butikkpikene en nettbutikk og hvorfor selge akkurat en Kalenderbok?

Jeg vil bare kort fortelle om bakgrunnen - før jeg sier noe om reisen fra idé til produkt - og hvorfor vi har tatt de valgene vi har tatt. Det er jo så mange valg! 

Hvorfor?

 

1) Det er snart 4 år siden jeg drev en nettbutikk sist - og denne bransjen beveger seg fort fremover! Det er viktig for oss og henge med i tiden - vite hva som gjelder akkurat nå. Og, ja. Vi kan godt gå på kurs - seminarer og bransjetreff. Men ingenting er så lærerikt som å jobbe med det hands on! Så det vil vi. Vi vil vite hva dere kunder strever med. Se hvor vanskelig det er å få til en epostliste og en markedsføring som fungerer. Se hvordan det er å være kunde hos Klarna. Se hvordan logistikken fungerer. Pakking og styr. Sånn på ordentlig. Så det er det vi gjør nå. 

Det er veldig spennende. Og litt skummelt.

2) I tillegg hadde vi lyst til å utvikle en funksjon i nettbutikken for å kunne selge digitale produkter. Hvem er da en bedre prøvekanin enn oss selv. Vi har jobbet sammen med Mystore for å få dette til - og har nå lansert nettbutikken med en betaversjon av denne appen. Superspennende! 

 

3) Så. Vi vet at vi vil ha en nettbutikk - og vi vet vi vil selge digitale produkter. Men hva skal vi selge? 

I mange år har jeg lett etter den perfekte almanakken! En stor bok - med masse plass til planer - tanker - sjekklister og notater. Den kalenderen jeg har, har jeg kjøpt fra USA flere år på rad. Har aldri funnet tilsvarende i Norge. Så nå håper jeg at flere kan like denne flotte kalenderen som vi har fått laget!

Med planen klar - så var det bare å sette i gang med det praktiske arbeidet! 

 

 

Fra idé til produkt!


Først når man vet hvor man vil, og hvor man står - kan man finne ut hvordan komme seg dit - finne ut hva man skal gjøre. 


Vi vet vi vil lage en kalender, som vi vil selge på nettet - både som et fysisk og et digitalt produkt. Nettbutikk har vi laget mange ganger - så akkurat det tekniske biten føler vi oss veldig trygge på. Bygge opp en merkevare har vi forsåvidt også gjort før - i en viss grad - men det er en stadig jobb. Og det blir ikke noe lettere! Lager og logistikk har vi gjort før. Men å utvikle et produkt. Jobbe med trykksaker. Grafisk design!? Det har vi ikke gjort før - i det hele tatt!

Da starter man med research. Hvem er gode på dette? Kjenner jeg noen som kjenner noen?

Vi var heldige å bli kjent med Solgunn - i Pictureit.no
Dyktig og raus. 

Man er avhengig av å knytte til seg gode samarbeidspartnere og folk som kan det man selv ikke kan. Logisk? Ja. Men gjør man alltid dette? Er vi flinke nok til å gi litt slipp og å la folk som er flinkere enn seg selv få plass? 

Solgunn linket oss opp med en grafisk designer i Kristiansand. Vi satt oss sammen og laget en plan frem mot målet - å få trykket opp en helt egen almanakk for 2017. Første kontakt og starten på den praktiske delen av dette var i mars i år.

Det er mange spørsmål rundt samarbeidspartnere også. Skal man kjøpe en tjeneste - eller skal partneren bli en del av bedriften? Vi vurderte begge deler, men endte opp med å kjøpe en tjeneste. Og eie produktet alene. 

Så starter prosessen med hvordan profilen skal se ut. Logo. Innhold i kalenderen. Og oppsett. 
Når det begynner å ta form trenger vi et trykkeri som kan levere dette!?

Hvor i alle dager begynner man?

 

Vi hentet inn tilbud fra inn og utland. Man tenker på volum. Pris. Leveringstid. Leveringssikkerhet. Miljøet!? Pga av mye usikkerhet og vanskelig kommunikasjon ble Kina utelukket - selv om vi vurderte dette lenge. Og fikk flere kontakter i Kina. Alibaba.com er jo gull - hvis man bare treffer riktige folk og riktig fabrikk.

For å få fortgang og litt mer trygghet i kommunikasjonen - og ikke minst med tanke på at vi ønsket et miljøvennlig produkt - endte vi til slutt i Danmark. 

Første prøvetrykk ble sendt. Og så andre. Og nå er snart produksjonen i gang - og en stor haug med kalendere er snart på vei til Kristiansand for å så sendes videre til alle de fine kundene som forhåpentligvis har lyst til å ha den samme store gode kalenderboken som meg selv.

Markedsføringen startet vi med det samme vi hadde logo og profil på plass. Gutse på - selv om man ikke har produktene enda :) 

Det blir neste bloggpost. Start markedsføringen tidlig! Samle epostadresser og gi små drypp av hva som kommer. Det er skikkelig smart! 

 

 

-Butikkpikene-

 

 

 

Del på Facebook
Please reload

Siste innlegg

November 25, 2016

Please reload

Arkiv
Please reload

Søk etter tags