Frakt - hvilken leverandør burde du velge?

May 11, 2016

Frakt, og kanskje spesielt frakt i (og ut av) Norge er et stort tema. Skal du drive nettbutikk, må du forholde deg til frakt og logistikk.
Det finnes en del leverandører på markedet, og hver leverandør har mange "produkter".

 

Hvem skal du velge? Bring? Post Nord? Schenker? Helt hjem? DHL? You name it?
Det kommer selvsagt an på hva, hvor mye og til hvem du sender pakkene dine. Eller brevene dine. 

 

 

Sender du innenfor Norges grenser? Sender du til utlandet? Sender du til privatpersoner - eller til bedrifter?

 

De fleste havner kanskje innenfor B2C-feltet. Sendinger fra bedrift til privatpersoner.

Og da, med mindre du kun skal tilby levert på døren eller levert på jobben, så står du igjen med to leverandører; Posten/Bring og Postnord. Begge disse leverer tjenester som gjør at privatkunden kan få pakken levert på en butikk nær dem - og de kan hente pakken der når det passer dem best. Dette er selvsagt rimeligere enn hjemlevering og ofte mer fleksibelt for mottakeren. 

I dette blogginnlegget vil vi prøve å liste opp hva de ulike leverandørene tilbyr, hvilke betingelser som gjelder og hvem de ulike tjenestene passer for. Relativt forenklet, for dette er som sagt et bredt tema.

 

I et tidligere innlegg skrev vi også om viktigheten av at kunden selv kan få bestemme om de vil hente varen, få den levert på døra eller på jobben. (Dette innlegget kan du lese her.) Man kan med fordel tilby flere av de nedenforstående alternativene.

 

 

1) Sendinger til privatpersoner - innenfor Norge - under 2 kg:

 

Varer som veier under 2 kg og som passer i en postkasse kan sendes som brev eller varebrev. Dette er rimeligere enn vanlige pakker, men du har ikke sporing og garanti på samme måte. Har varen en viss verdi ønsker du kanskje ikke å benytte denne tjenesten. Både Posten/Bring og Postnord leverer slike typer tjenester. Brevpost fra Posten kjenner vi alle, men nå som 368 år med postmonopol er over er det flere aktører som kommer på markedet slik at det kan bli litt konkurranse på pris. Både Postnord og andre kommer etter med lignende tjenester.

 

Varebrev fra Postnord er et godt alternativ for brev og pakker mellom 50 gram og 2 kg.
Norpost reklamerer med at de nå sender brev under 50 gram 25% rimeligere enn Posten.

 

Mediapost er et eget lite tema innenfor denne klassen. Distribusjon av magasiner og bøker etc. Her kommer Norpost og Helthjem inn som gode alternativer. 

Bring tilbyr også "minipakke" som er en tjeneste for pakker under 2 kg men med sporing. Minipakke er dyrere enn brev og varebrev, men rimeligere enn Servicepakke og Mypack som kommer i neste avsnitt.

 

 

2) Sendinger til privatpersoner - innenfor Norge - over 2 kg (med sporing):


Varer som veier over 2 kg eller varer du ønsker å sende med sporing må sendes som pakke. 
Ønsker du at kunden skal kunne hente pakke på et utleveringssted (f.eks post i butikk) er det kun Bring og Postnord som leverer en slik tjeneste i Norge. Det er enten "Klimanøytral servicepakke" (logisk navn, sant?) fra Bring eller "MyPack" fra Postnord.

 

Hovedforskjellen på de to er at du hos Bring har muligheten til å levere pakkene selv på ditt postkontor istedet for å opprette en henteavtale. Postnord jobber med det samme, men har foreløpig kun et lite antall innleveringssteder rundt om i landet. Med Postnord må du da mest sannsynlig ha en henteavtale, hvor du betaler pr. henting. Det er selvsagt tidsbesparende med henteavtale, og lønnsomt fra du sender 8 pakker pr. gang eller mer. Små, nyoppstartede nettbutikker velger ofte å begynne med Bring uten henteavtale - for heller å revurdere lønsningen igjen når de har kommet i gang,

Det kan være nyttig å vite at en henteavtale med Bring er dyrere enn en henteavtale med Postnord. Og at det koster 10,- i gebyr hver gang du leverer inn en pakke til sending på Post i Butikk - så å gå på postkontoret og levere pakkene selv er heller ikke gratis.

Levert på døra er det mange kunder som foretrekker. Her åpner det seg en verden av flere leverandører enn bare de to vi har snakket om til nå. Avhengig av varens verdi, viktigheten av fraktkostnaden og hvor fort og presist pakken skal leveres har du flere valg. Relevante aktører for denne tjenesten er: Helthjem, Schenker, DHL, Bring og Postnord. PS! Vær oppmerksom på at noen leverandører kan gi deg pris på en leveranse, men "glemmer" å fortelle at det er pristillegg for levering til en privatadresse.

 

Levert på jobben - her er det enda flere valg, og tjenesten er i utgangspunktet lik på 4. avsnitt som omhandler B2B. De fleste transportører leverer bedriftspakker inn på en arbeidsplass uten ekstra kostnad. Lettvint for kunden å få det levert på jobben, der de oppholder seg hele dagen likevel. PS! Denne løsningen er avhengig av at nettbutikken din tillater at kunden kan legge inn ulik Fakturaadresse og leveringsadresse.

 

 

3) Sendinger til privatpersoner - utenfor Norge:

 

Detter er et stort tema i seg selv - forklarer her i veldig korte trekk. Ta heller kontakt om du har ytterligere spørsmål.


Skal du sende ut av Norge i lite volum lønner det seg å gå på Postkontoret eller Post i butikk og poste pakken der. Du fyller ut manuelt fraktbrev/faktura og innfortollingen og betaling av mva skjer i mottakerlandet.

Skal du satse ut av landet i stort volum så kan du begynne å tenke på å sende pakkene med en bedriftsavtale hos f.eks Bring eller Postnord. Da sender man pakkene i såkalte Bulk-sendinger og oppretter et eget foretak registrert i f.eks Sverige, med tanke på fortolling og mva - EU-regler etc. Det finnes selskaper som har spesialisert seg på dette og kan hjelpe deg gjennom en slik prosess.

 

 

4) Sendinger til bedrifter:

 

Sendinger fra bedrift til bedrift - her er det mange aktører å velge blandt. Produktene er relativt like. Man sender enten stykkgods eller partigods. Og det sendes enten med bil, båt eller fly.

 

Prisene varierer veldig, men det gjør også kvaliteten og ikke minst leveringstiden. 

Det er oftere lettere å forhandle på pris på bedriftssendinger enn det er på sendinger til privatpersoner. 

På B2B handler mye om å treffe riktig selger, og å velge hva som er viktigst for deg og dine kunder.
Er det rask og pålitelig levering velger du f.eks DHL - handler det mest om pris velger du f.eks Nor Lines.

 

 

Selv om jeg nå forsøkte å være kort ser jeg at det ble en del tekst likevel. Det finnes mange valg - likevel handler det om å prøve å tenke enkelt, begynne i en ende og lære underveis. Frakt er ikke verdens heteste tema, men det er en nødvendighet.

Jeg nevnte over her at man med fordel kan tilby kundene flere av de alternativene som nå er nevnt. Det koster deg ingenting å opprette en fraktavtale med et fraktselskap, man betaler først når man sender noe. 


Har du flere leverandører og benytter deg av ulike tjenester er det å anbefale å samle alle disse i ett logistikkprogram (EDI-program) - det vil gi deg en særdeles mye enklere hverdag - men det er et eget tema. Kommer i et annet innlegg. 

Legger ved noen linkker til de leverandørene jeg har nevnt. Ikke nøl med å ta kontakt med oss om dere tror vi kan være til hjelp.

 

 

Hilsen Monica, Butikkpike

 

 

Nyttige linker

 

Sendinger til privatkunder:

 

http://www.postnord.no/

http://www.bring.no/

http://www.norpost.no/

http://www.helthjem.no/

http://www.logistics.dbschenker.no/

http://www.dhl.no/

 

Sendinger til bedriftskunder:

 

http://www.logistics.dbschenker.no/

http://www.dhl.no/

http://norlines.no/

http://www.postnord.no/

http://www.bring.no/

 

Import / Eksport:

 

http://www.leman.dk/

http://www.dhl.no/

http://www.postnord.no/

http://www.bring.no/

 

 

 

Del på Facebook
Please reload

Siste innlegg

November 25, 2016

Please reload

Arkiv
Please reload

Søk etter tags

KONTAKT

-

Butikkpikene

Rigedalen 41, Varodd 2. etg
4623 Kristiansand

Telefon: 381 33 333 (09.00-16.00)

E-post: butikkpikene@mystore.no

RESSURSER
-

OM OSS
REFERANSER
BLOGG

FAQ
 

  • Facebook Black Round
  • Instagram Black Round
  • Flickr Black Round