top of page

FAQ - Starte nettbutikk


Her finner du mange av de mest stilte spørsmålene vedrørende det å starte egen nettbutikk og gode tips i forbindelse med dette. Det er en god jungel av tjenester og leverandører og velge blant når man vil starte å selge produktene sine online - vi vil prøve å hjelpe deg å finne det som passer best for akkurat din bedrift. 

Finner du ikke svaret på det du lurer på eller ønsker å snakke mer med oss - ikke nøl med å ta kontakt. Vi er her for å hjelpe. 

01

Hvorfor starte nettbutikk?

Trendene er tydelige. Omsetningen på nett stiger raskere enn omsetning i fysisk butikk hvert år.

Folk vil ha det enkelt. De vil kunne handle fra sofaen eller kontoret - og de vil kunne gjøre det hele døgnet. Få pakken levert på døren eller kunne hente på Post i Butikk - når det passer dem best.

Noe som blir mer og mer attraktivt er hybridbutikk - kombinert nettbutikk og fysisk butikk. Tenk for en mulighet du har - du som allerede har en fysisk butikk! Du har lageret fullt av varer, et innarbeidet sortiment og navn, og du jobber sikkert allerede i sosiale medier? Ved å legge ut produktene dine for salg også på nettet vil ikke bare kunne øke omsetningen din gjennom nettsalget, det vil også gi deg en fantastisk mulighet til bredere markedsføring av din fysiske butikk. Det å kunne vise hele sortimentet ditt før kunden i det hele tatt tar steget inn i butikken din er en stor fordel. Terskelen for å komme inn i butikken blir lavere for kunden føler at de allerede kjenner butikken litt, og føler seg tryggere.

Driftkostnadene for en nettbutikk er lave og det kan gjøres enkelt og proffesjonelt. Det krever lite teknisk kunnskap og vi hjelper deg gjerne. Hva venter du på?

02

Må jeg være flink på data for å starte nettbutikk?


Du trenger overhodet ikke være teknisk anlagt for å drive en nettbutikk - men om man ikke er ekspert kan det være lurt med litt hjelp.

Vårt verktøy er meget brukervennlig - alt er logisk satt opp og alt er på norsk. Som kunde hos Butikkpikene får du selvsagt også god opplæring i de funksjonene du trenger kunne noe om. Vårt baksystem har også en hjelpsom hjelpe-knapp som hele tiden kan gi deg step-by-step forklaring på ulike funksjoner. Veldig praktisk når du som gr¨nder sitter og jobber med nettbutikken kl 10 på kvelden.

Du har full teknisk support hos Butikkpikene både på mail og telefon alle virkedager fra 9-16 Og vi hjelper deg mer enn gjerne om du skulle stå fast. Ingen spørsmål er for små eller for store for oss.

03

Hvordan kan kundene betale i nettbutikken?


Det finnes flere leverandører av ulike betalingsløsninger for din nettbutikk. Butikkpikene forteller deg gjerne om de ulike mulighetene og hjelper deg i jungelen av leverandører. Vi har testet mange leverandører og har funnet frem til de vi mener er de beste på markedet.

Det viktigste for kunden er å oppleve trygghet når de handler på nettet. Kjente betalingsvalg de har sett før. Klarna, Dibs, Nets er kanskje de mest kjente i Skandinavia. Paypal begynner også å bli godkjent av flere enn de mest nett-vante her i Norge. Velg betalingsløsning utifra hvem dine kunder er. Sikkerthet er en viktig faktor for å skape tillitt i nettbutikken.

Det er også veldig positivt å gi kunden flere valg - kunden liker å bestemme selv.
Noen ønsker for eksempel å se varen fysisk før de betaler den, eller lønningen kommer ikke før om 1 uke - da kan faktura være et fint alternativ.

Paypal er også en betalingsmetode, denne er mer kjent blant norske kunder nå enn tidligere. Både faktura og Paypal er veldig enkelt for de som handler ofte på nettet og for de som handler fra mobiltelefon og iPad/nettbrett.

 

Flere muligheter - gir deg en bredere kundegruppe.

I alle våre butikker får du Klarna Checkout inkludert i ditt abonnement, dette innebærer både Faktura, delbetaling og kortbetaling med Visa eller Mastercard. Alt inkludert der altså. 

 

04

Er Paypal en god løsning for min nettbutikk?


Paypal er en stor og sikkert aktør innenfor betaling på nett. Man kan både logge seg på med sin Paypalkonto og betale på denne måten, eller du kan skrive inn kortnummer og utløpsdato som ved vanlig kortbetaling. PayPal har ingen oppstartspris og ingen månedspris - du betaler kun en prosent av salget når du faktisk selger noe. Paypal er også meget brukervennlig når kunder handler fra mobil eller iPad/nettbrett.

Til tross for alle disse fordelene er ikke Paypal å anse som en fullverdig betalingsløsning i norske nettbutikker - dette fordi det ikke oppleves som like sikkert som Klarna eller godkjenning med BankID av den gjennomsnittlige forbrukeren. Kundens trygghetsfølelse er noe av det viktigste for at de gjennomfører kjøpet og det er derfor lurt å tilby den metoden de fleste foretrekker.

Paypal er likevel et fantastisk supplement og koster ingenting å implementere - mange av våre kunder har gjort dette med stor suksess. Vil man selge varer også til utlandet er Paypal den største og enkleste aktøren.

05

Hva med frakt i nettbutikken?

 

Dette er et veldig vanlig spørsmål. Spørsmålet har mange svar. Fraktmulighetene er mange og vi hjelper deg gjerne med å finne den beste løsningen å starte med for akkurat din butikk.

Ved salg til privatpersoner er det helst Bring og PostNord som er aktuelle leverandører. De har levering på både hjem på døren og til post i butikk // Mypack utleveringssteder. 
Det å kunne tilby dine kunder flere valg i kassen i nettbutikken er i følge statistikk veldig bra. Kunden elsker å kunne velge selv! Noen tenker på pris, noen har dårlig tid. Noen vil hente på postkontoret - andre vil ha pakken levert på døren. Ved å la kunden velge dette selv tilpasser du deg en større kundegruppe og kan på den måten øke omsteningen din.

Vi butikkpiker har ganske god peiling på frakt og har gode partnere både på frakt og logistikk.

 

06

Har du en fysisk butikk og vurderer nettbutikk?


 

Nettbutikken kan bli din viktigste markedsføring. Kundene gjør oftere og oftere researchen hjemme på sofaen før de drar ut for å handle. Da er det viktig å være synlig på Google med de merkene og varene du selger! Vær tilstede der kunden gjør sin research. Step 1 for at kunden skal komm inn i akkurat din butikk!

Det blir stadig mer attraktivt med hybridbutikk - kombinert nettbutikk og fysisk butikk. Tenk for en mulighet du har - du som allerede har en fysisk butikk! Du har lageret fullt av varer, et innarbeidet sortiment og navn, og du jobber sikkert allerede i sosiale medier? Ved å legge ut produktene dine for salg også på nettet vil ikke bare kunne øke omsetningen din gjennom nettsalget, det vil også gi deg en fantastisk mulighet til bredere markedsføring av din fysiske butikk.

Det å kunne vise hele sortimentet ditt før kunden i det hele tatt tar steget inn i butikken din er en stor fordel. Terskelen for å komme inn i butikken blir lavere for kunden føler at de allerede kjenner butikken litt, og føler seg tryggere.

 

Driftkostnadene for en nettbutikk er lave og det kan gjøres enkelt og proffesjonelt. Det krever lite teknisk kunnskap og vi hjelper deg gjerne. Hva venter du på?

bottom of page