top of page

Sett mål - og mål resultatet!

Skal man lykkes med nettbutikken - uten å være avhengig av flaks - så er dette noe av det viktigste man gjør. Man må sette tydelige mål - og så må man evaluere. Måle resultatet. Har man lykkes? Når man de delmålene og målene man setter seg? Hvis nei - hvorfor ikke? Hva skal vi gjøre annerledes for å gjøre det bedre neste gang?

Steg 1 - Statistikk & Analyseverktøy Hvis du ikke allerede har gjort det, så må du sette opp et statistikkverktøy for nettbutikken din. Det finnes flere, men det mest brukte er Google Analytics. Det er gratis og har du nettbutikk hos oss hjelper vi deg også å sette dette opp mot nettbutikken uten at det koster noe ekstra. Google analytics finner du her: https://analytics.google.com/

Opprett en gratis konto - link opp siden din - og start å utforske. Så kommer du i gang. Det ligger mye god lærdom i statistikk. Hvis man bruker det riktig.

Sett mål & delmål

Jeg vet ikke om det er nødvendig å si hvorfor man burde sette seg mål for nettbutikken - eller hvorfor sette seg mål generelt. Uten mål vet man ikke hvor man skal - og det vil være umulig å være fokusert og få bedriften til å gå fremover. For en nettbutikk vil det være naturlig at målet er SALG. Men for å kunne jobbe konkret og målrettet vil man trenge delmål. Delmålene vil hjelpe deg å styre butikken riktig, benytte de riktige virkemidlene og nå ut til riktig kundegruppe. Hvilke budskap og hvilke tiltak skal iverksettes når. Det er ikke slik at det finnes noen fasit på dette. Og det er derfor det er så viktig å måle! Følg med på hvordan nettbutikken, facebookannonsene og blogginnleggene gir avkastning. Eller hvordan de ikke gjør det... Følg med på hvor mange som åpner nyhetsbrevene du sender ut. Hvilken linker klikker de på? Og. Ikke minst. Resulterer det i SALG - eller en eventuell annen handling du vil at kunden skal gjøre? Det var det jeg ville si. Sett mål - og mål dem! Se på talla - de lyver ikke. -Monica-

Siste innlegg
Arkiv
Søk etter tags
No tags yet.
bottom of page