Fra idé til produkt!

Det har vært (og er fortsatt) en spennende tålmodighetsprøve dette her. Ting tar alltid så mye mer tid enn man tror! Og det er vanskelig å beregne både tiden og budsjettet. Men nå er vi et godt stykke på vei - med prosjektet; Organized.no Og lanseringen er i dag - på selveste Black Friday!

Hvorfor gjør vi dette?

Hvorfor starter Butikkpikene en nettbutikk og hvorfor selge akkurat en Kalenderbok? Jeg vil bare kort fortelle om bakgrunnen - før jeg sier noe om reisen fra idé til produkt - og hvorfor vi har tatt de valgene vi har tatt. Det er jo så mange valg! Hvorfor?

1) Det er snart 4 år siden jeg drev en nettbutikk sist - og denne bransjen beveger seg fort fremover! Det er viktig for oss og henge med i tiden - vite hva som gjelder akkurat nå. Og, ja. Vi kan godt gå på kurs - seminarer og bransjetreff. Men ingenting er så lærerikt som å jobbe med det hands on! Så det vil vi. Vi vil vite hva dere kunder strever med. Se hvor vanskelig det er å få til en epostliste og en markedsføring som fungerer. Se hvordan det er å være kunde hos Klarna. Se hvordan logistikken fungerer. Pakking og styr. Sånn på ordentlig. Så det er det vi gjør nå. Det er veldig spennende. Og litt skummelt. 2) I tillegg hadde vi lyst til å utvikle en funksjon i nettbutikken for å kunne selge digitale produkter. Hvem er da en bedre prøvekanin enn oss selv. Vi har jobbet sammen med Mystore for å få dette til - og har nå lansert nettbutikken med en betaversjon av denne appen. Superspennende!

3) Så. Vi vet at vi vil ha en nettbutikk - og vi vet vi vil selge digitale produkter. Men hva skal vi selge? I mange år har jeg lett etter den perfekte almanakken! En stor bok - med masse plass til planer - tanker - sjekklister og notater. Den kalenderen jeg har, har jeg kjøpt fra USA flere år på rad. Har aldri funnet tilsvarende i Norge. Så nå håper jeg at flere kan like denne flotte kalenderen som vi har fått laget! Med planen klar - så var det bare å sette i gang med det praktiske arbeidet!

Fra idé til produkt!

Først når man vet hvor man vil, og hvor man står - kan man finne ut hvordan komme seg dit - finne ut hva man skal gjøre.

Vi vet vi vil lage en kalender, som vi vil selge på nettet - både som et fysisk og et digitalt produkt. Nettbutikk har vi laget mange ganger - så akkurat det tekniske biten føler vi oss veldig trygge på. Bygge opp en merkevare har vi forsåvidt også gjort før - i en viss grad - men det er en stadig jobb. Og det blir ikke noe lettere! Lager og logistikk har vi gjort før. Men å utvikle et produkt. Jobbe med trykksaker. Grafisk design!? Det har vi ikke gjort før - i det hele tatt! Da starter man med research. Hvem er gode på dette? Kjenner jeg noen som kjenner noen? Vi var heldige å bli kjent med Solgunn - i Pictureit.no Dyktig og raus. Man er avhengig av å knytte til seg gode samarbeidspartnere og folk som kan det man selv ikke kan. Logisk? Ja. Men gjør man alltid dette? Er vi flinke nok til å gi litt slipp og å la folk som er flinkere enn seg selv få plass? Solgunn linket oss opp med en grafisk designer i Kristiansand. Vi satt oss sammen og laget en plan frem mot målet - å få trykket opp en helt egen almanakk for 2017. Første kontakt og starten på den praktiske delen av dette var i mars i år. Det er mange spørsmål rundt samarbeidspartnere også. Skal man kjøpe en tjeneste - eller skal partneren bli en del av bedriften? Vi vurderte begge deler, men endte opp med å kjøpe en tjeneste. Og eie produktet alene. Så starter prosessen med hvordan profilen skal se ut. Logo. Innhold i kalenderen. Og oppsett. Når det begynner å ta form trenger vi et trykkeri som kan levere dette!? Hvor i alle dager begynner man?

Vi hentet inn tilbud fra inn og utland. Man tenker på volum. Pris. Leveringstid. Leveringssikkerhet. Miljøet!? Pga av mye usikkerhet og vanskelig kommunikasjon ble Kina utelukket - selv om vi vurderte dette lenge. Og fikk flere kontakter i Kina. Alibaba.com er jo gull - hvis man bare treffer riktige folk og riktig fabrikk. For å få fortgang og litt mer trygghet i kommunikasjonen - og ikke minst med tanke på at vi ønsket et miljøvennlig produkt - endte vi til slutt i Danmark. Første prøvetrykk ble sendt. Og så andre. Og nå er snart produksjonen i gang - og en stor haug med kalendere er snart på vei til Kristiansand for å så sendes videre til alle de fine kundene som forhåpentligvis har lyst til å ha den samme store gode kalenderboken som meg selv. Markedsføringen startet vi med det samme vi hadde logo og profil på plass. Gutse på - selv om man ikke har produktene enda :) Det blir neste bloggpost. Start markedsføringen tidlig! Samle epostadresser og gi små drypp av hva som kommer. Det er skikkelig smart!

-Butikkpikene-

#gründer #nettbutikk #organizedno #fraidétilprodukt #butikk #nett #blackfriday

Siste innlegg
Arkiv
Søk etter tags
No tags yet.

KONTAKT

-

Butikkpikene

Rigedalen 41, Varodd 2. etg
4623 Kristiansand

Telefon: 381 33 333 (09.00-16.00)

E-post: butikkpikene@mystore.no

RESSURSER
-

OM OSS
REFERANSER
BLOGG

FAQ
 

  • Facebook Black Round
  • Instagram Black Round
  • Flickr Black Round